Kvalitní spánek nás “hodí do pohody”

Každý jistě z vlastní zkušenosti ví, že když se v noci dobře nevyspíme, ovlivní to naše psychické i fyzické rozpoložení dalších dnů. Člověk se cítí unavený, bez nálady, fyzicky slabý. Tělo během nekvalitního spánku nestihne dostatečně zregenerovat, mysl se nestihne pročistit od nedůležitých podnětů. Vstáváme-li ráno takzvaně vyspinkaní do růžova, zvládneme běžné starosti mnohem lépe.


Vše lépe zvládneme, když se kvalitně vyspíme.


Spánek je nedílnou součástí našich životů. Celou třetinu života prospíme, proto bychom se měli snažit, aby náš spánek byl vydatný a dostatečně dlouhý. Podle lékařů zabývajících se problematikou spánku by lidé měli dodržovat pravidla tak zvané spánkové hygieny. Tím předejdou problémům se spánkem a s usínáním, které se v současné době bohužel dotýkají stále většího počtu lidí. Lidé řeší existenční problémy, mají méně pohybu a nedostatek sociálních kontaktů. To vše se odráží na kvalitě spánku.

Studie Southamptonské univerzity z léta 2020 zjistila, že počet lidí trpících nespavostí stoupl. Tímto problémem aktuálně trpí každý čtvrtý člověk!



Nabízíme pár rad, jak se problémům se spánkem vyhnout.


Omezte kofein

Čtyři až šest hodin před usnutím lékaři doporučují vyhnout se nápojům obsahujících kofein. Káva, černý čaj a zelený čaj působí povzbudivě a snižují kvalitu spánku.


Povečeřte lehce

Před ulehnutím se vyhněte těžkým jídlům.


Večer se projděte v přírodě

Lehká večerní procházka na čerstvém vzduchu vás příjemně unaví. Pro takovou procházku je ideální čistá příroda.Máte-li v okolí svého bydliště louky a lesy, máte vyhráno.

Na Českobudějovicku je napřiklad Kodetka - Hlincová Hora tím pravým místem, kde si vyčistíte hlavu od problémů všedního dne.


Před spaním se zabývejte jen příjemnými činnostmi

Na konci dne se snažte vyhnout tématům, která Vás rozruší. Najděte si činnost, která Vás příjemně zklidní a naladí na spánek. Doporučujeme čtení pěkné knihy.


Vyhněte se alkoholu

Mnoho lidí si myslí, že alkohol jim pomůže usnout. Možná ano, ale následný spánek je nekvalitní. Člověk se nebudí odpočatý.


Nekuřte

Nikotin má také povzbuzující účinky, proto se nedoporučuje kouřit před ulehnutím.


Omezte hluk, světlo a snižte teplotu

V ložnici by měla být tma, ticho a teplota mezi 18 a 20º C


Usínejte a vstávejte ve stejnou dobu

Pro mnoho lidí to asi nebude zrovna příjemná představa, ale lékaři doporučují budit se i usínat ve stejnou dobu. A to i o víkendu.


Přemýšlejte o ložnici, jejím umístění, zařízení, funkci

Ložnice by se měla nacházet v nejklidnější části domu, co nejdále od vchodových dveří. Ideálně by měla být orientována na sever. V ložnici bychom se měli vyvarovat ostrých křiklavých barev, přednost by měly dostat barvy tlumené. Pozitivní vliv na náš spánek mají žluté odstíny, jemně růžové odstíny a světle modrá barva.


Ložnice je často využívána jako prostor pro odkládání nejrůznějších předmětů. Návštěvy sem nechodí, proto se tato místnost často jeví jako ideální úložný prostor. To je ovšem chyba. Ložnice by měla být zařízena čistě účelně s minimem nábytku. Základem je kvalitní postel s matracemi. V ložnici jsou povoleny také noční stolky s lampičkami a malá komoda. Přemíra nábytku ruší náš spánek. Výslovně se nedoporučuje využívat ložnici jako kancelář. Ložnice by měla sloužit pouze ke spaní a milostnému životu. V ložnici se nedoporučuje sledovat televizi nebo jíst. Pobyt v posteli se doporučuje pouze na nezbytně dlouhou dobu.

Vyzkoušejte naše rady a dobře se vyspěte. Kvalitní spánek vás jistě “hodí do pohody”.










Vizualizace_Smart_LUX_I_Kodetka_III_dvoj